Rajah
di atas merupakan asas ESQ, diulang tidak
kurang dari 16 tempat dalam buku ESQ[1]. Asal kalimah Din diubah kepada Fitrah. Rukun Islam diubah kepada istilah-istilah
berikut iaitu character building, mission statement, total action, strategic
collaboration, dan self controlling.
Rukan Iman di takwil dan diubah kepada istilah-istilah berikut iaitu ultimate
principle, angel principle, leadership principle, learning principle, vision
principle, well organized principle.
Ehsan pula ditukar kepada zero manacle process.
TAFSIRAN
“DIN” & FITRAH
Perkataan
الدين(Din) di dalam Quran
terdapat sebanyak 46 tempat. Kesemuanya
kembali kepada tiga pengertian iaitu agama, Islam, hari kiamat, dan undang-undang
atau hukum[2]. Din di sisi Allah ialah
Islam sebagaimana firmanNya dalam surah Ali Imran/19:-
¨bÎ) úïÏe$!$# yYÏã «!$# ÞO»n=óM}$# 3
Bermaksud:
“Sesungguhnya Din di sisi Allah ialah Islam”
Dalam
menafsirkan apakah itu Din. Jibril telah
datang menjelma sebagai seorang kacak yang tidak dikenali dan tidak ada
tanda-tanda perjalanan datang dari jauh; dia bertanyakan kepada Nabi: apakah
iman; apakah Islam; apakah ihsan; dan seterusnya. Rasulullah menerangkan
sebagaimanan hadith berikut:-
".....ما الاسلام؟ الاسلام أن تشهد أن
لا اله الا الله وأن محمدا رسول الله،
وتقيم الصلاة ، وتؤدي الزكاة، وتصوم
رمضان، وتحج البيت ان استطعت اليه سبيلا............الايمان أن تؤمن بالله
وملائكته وكتبه وبلقائه ورسله وتؤمن بالقدر خيره وشره..........الا حسان أن تعبد الله
كأنك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك..............قال رسول الله صلى الله عليه
وسلم: هذا جبريل جاء يعلم الناس دينكم"
Maksudnya:
.......Islam itu engkau naik saksi bahawa tiada tuhan selain Allah, dan
Muhammad Pesuruh Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, puasa bulan
Ramadhan dan naik Haji jika berdaya dalam perjalanan............. Iman ialah engkau beriman dengan
Allah, mala’ikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya dan kebangkitan hari
Akhirat dan qadar baik dan jahat........Ihsan ialah engkau sembah Allah seolah
kau melihatNya. Sekalipun kau tidak melihatNya, maka sesungguhnya Dia
Melihatmu.........Sabda Nabi s.a.w. “Ini Jibril datang mengajar manusia DIN (agama)
mereka.[3].
Oleh itu dapat dita’rifkan di sini
Din ialah agama, hukum peraturan, undang-undang, balasan, dan ibadah yang
merangkumi Iman, Islam dan Ehsan.
Perkataan فطرة(fitrah)
hanya terdapat satu sahaja dalam Quran iaitu dalam Surah Rum ayat 30.
óOÏ%r'sù y7ygô_ur ÈûïÏe$#Ï9 $ZÿÏZym 4
|NtôÜÏù «!$# ÓÉL©9$# tsÜsù }¨$¨Z9$# $pkön=tæ 4
w @Ïö7s? È,ù=yÜÏ9 «!$# 4
Ï9ºs ÚúïÏe$!$# ÞOÍhs)ø9$# ÆÅ3»s9ur usYò2r& Ĩ$¨Z9$# w tbqßJn=ôèt ÇÌÉÈ
Maksudnya: “Maka tegakkanlah(wahai Muhammad) dirimu deen(agama) yang suci, (tetaplah atas) ciptaan (fitrah) Allah yang telah mencipta manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.
Ulamak
bercanggah dalam memberi tafsiran fitrah dalam ayat tersebut[4]. Pendapat
pertama fitrah ditafsirkan bermaksud Islam.
Pendapat kedua ia bermaksud kadar ketentuan kejadian manusia dari segi ajal
maut, suka duka, kafir atau mukmin dan seumpamanya. Pendapat ketiga ia bermaksud satu sifat yang dicipta dalam diri bayi yang dilahirkan untuk
mengenali tuhannya. Allah mencipta
manusia dalam keadaan asalnya bersedia menerima tauhid dan dan din sebagaimana
yang ditafsirkan oleh Ibni Kathir dengan berkata:
“والمعنى أن الله خلقهم قابلين للتوحيد والدين”
Maksudnya: Allah menjadikan mereka bersedia menerima Tauhid dan Agama Islam.
Pendapat ketiga adalah pendapat yang paling
sohih. Ini kerana jika fitrah bermaksud
Islam sebagaimana pendapat pertama sudah pasti tidak ada yang kufur kerana
setiap bayi yang dilahirkan dan setiap insan dicipta beragama Islam. Islam juga merangkumi iktikad, ikrar dengan
lisan dan beramal dengan anggota sedangkan ciri-ciri tersebut tidak ada pada seorang bayi yang baru
dilahirkan .
Pendapat kedua iaitu kadar ketentuan juga tidak
tepat. Ini kerana kita lihat realiti
manusia semenjak dilahirkan sehingga dewasa berlaku perubahan demi perubahan
samada dari sudut iman dan kufur, bahagia dan celaka dan seumpamanya. Sedangkan fitrah dalam konteks pengertiannya dalam
ayat 30 surah Ar-Rum tersebut ia tidak boleh berubah.
Daripada
dalil-dalil di atas dapat disimpulkan:-
1) Din mengikut
tafsiran Hadith ialah Islam, Iman dan Ehsan.
2) Din yang
diterima oleh Allah ialah Islam.
3) Menegakkan Din
ialah menegakkan rukun-rukunnya iaitu Islam, Iman dan Ehsan.
4) Fitrah dalam
ayat bermaksud satu sifat yang dicipta dalam diri bayi yang dilahirkan
untuk mengenali tuhannya dan bersedia menerima
tauhid dan din.
5) Penegasan dalam ayat-ayat Quran kalimah “din” dan dikuatkan dengan
tafsiran hadith Jibril tersebut menunjukkan “din” bersalahan dengan “fitrah” . Dalam erti kata lain “fitrah” itu bukan “din”.
PERMASALAHAN
UTAMA ESQ
Dari
dalil-dalil dan berlandaskan rajah yang merupakan pegangan oleh ESQ di atas
apakah kewajaran ESQ membuat tafsiran dan perubahan dalam beberapa perkara
berikut ?
1) Mengubah rukun Islam, rukun Iman dan
Ehsan kepada nama-nama dan istilah-istilah yang tidak terdapat dalam Quran
& Hadith. Rukun Islam diubah kepada
istilah-istilah iaitu character building, mission statement, total action,
strategic collaboration, dan self controlling[5]. Rukan Iman di takwil dan diubah kepada
istilah-istilah iaitu ultimate principle, angel principle, leadership
principle, learning principle, vision principle, well organized principle[6]. Ehsan pula ditukar kepada zero manacle
process[7].
Apakah
tafsiran yang sebegitu jauh dan tidak berlandaskan kepada Quran & Sunnah
dibenarkan dan tidak sesat? Apakah ini
membuktikan ESQ terkesan dengan kaedah sesat gerakan Batiniah iaitu “Setiap ayat(Quran & Hadirh) ada takwilnya” (أن
لكل تنزيل تأويل)? Dari mana tafsiran dan takwilan
tersebut?
2) Kalimah “fitrah” terletak dipusat rajah seolah-olah
nadi dan asas utama. Sementara itu Islam,
Iman dan Ehsan bersumberkan kepada kalimah “fitrah” tersebut. Mengikut Quran & Hadith; Islam, Iman dan Ehsan adalah “Din”
sebagaimana dalil-dalil yang dinyatakan.
Dalam erti kata lain Din di sisi Allah terdiri daripada tiga unsur utama
iaitu Islam, Iman & Ehsan. Tidak
dinyatakan di dalam Quran & Hadith “fitrah” sebagai asas dan dasar. Di mana dalil, sumber dan sandaran ESQ
menukar perkataan “Din” dengan “Fitrah”.
Apakah ini satu bukti menunjukkan ESQ terpengaruh dengan kaedah sesat
ajaran Batiniah iaitu “Setiap yang zahir itu ada pengertian batin” (أن
لكل ظاهر باطن)?
3) Din mengikut Quran & Hadith meliputi rukun Islam 5
perkara, rukan Iman 6 perkara dan Ehsan.
Ia sama sekali tidak sama dengan modul latihan ESQ iaitu fitrah
dikelilingi oleh 6 istilah(character building,
mission statement, total action, strategic collaboration, dan self
controlling), 5 istilah(ultimate principle, angel principle, leadership
principle, learning principle, vision principle, well organized principle dan 1
istilah(zeroanacle process).
Angka
165 dalam Islam tidak sama dengan angka 165 dalam modul dan ajaran ESQ. Dakwaan ESQ ia dari Islam bukankah satu bukti
ia mengeksploitasi kesucian Islam untuk meraih keuntungan,
menyesatkan serta mengelirukan masyarakat Islam yang jahil dan golongan kafir
yang mahu mendekati Islam melalui teori dan angka 165? Antara ciri-ciri ajaran
sesat Batiniah ialah menjadikan angka, simbol, rajah dan lakaran sebagai cara
menyebarkan ajaran dan kesesatan mereka.
Apakah ESQ terpengaruh dengan teori tersebut?
4) Fitrah dalam hadith dan Quran bermaksud
Allah ta’ala mencipta manusia bersedia menerima Islam(tauhid dan din). Fitrah bagi ESQ ialah suara hati sebagaimana
disebut dalam buku ESQ:- “Sesuatu yang
lahir dari hati anda sendiri (kesedaran fitrah ciptaan Allah SWT) kerana itulah
sumber kebenaran (akan terus dilatih di dalam buku ini) [8]. Menjadikan suara hati sebagai sumber
kebenaran adalah bercanggah dengan ajaran Islam kerana sumber kebenaran dalam
Islam adalah Quran & Sunnah, Ijmak, Qiyas.
Dari
sudut ini ESQ nampaknya terpengaruh dengan golongan tasauf batiniah sesat dan
juga agama-agama ciptaan manusia lain yang sumber kebenaran bagi mereka ialah
suara hati, ilham, kashaf atau seumpamanya.
Kebenaran itu tidak boleh dinilai dengan suara hati kerana banyak yang
dibenarkan oleh suara hati jelas dan terang tidak boleh diterima oleh akal
pemikiran dan bercanggah dengan Quran & Sunnah contohnya akidah trinity
dalam Agama Nasrani, memuja lembu dan berbilang tuhan dalam agama Hindu
dan juga dakwaan sesetengah ahli tasauf
yang menganggap diri mereka suci dengan berkata:-
“حدثني
قلبي عن ربي “
Maksudnya:-
Hatiku mengkhabarkan(sesuatu) dari Tuhanku”.
5) Teori fitrah yang diertikan dengan suara hati dan
berpegang ia adalah sumber kebenaran boleh membawa kepada natijah semua
agama adalah sama(وحدة الأديان). Ini
kerana setiap insan samada Islam dan kafir mempunyai suara hati masing-masing
dan ia adalah sumber kebenaran. Setiap
perbuatan, pegangan dan idea yang terbit dari suara hati mereka adalah benar,
jadi apa guna peranan syara’? Sedang ia perlu
dibentangkan kepada piawaian syara’ iaitu Quran, Hadith, Ijma’, & Qias
untuk menentukan kebenarannya.
Konsep suara hati manusia adalah sama dan merupakan
sumber kebenaran boleh membawa kepada Islam tidak perlu lagi kerana kita semua
adalah sama setelah penyucian dan latihan kembali kepada suara hati atau fitrah
itu berjaya dilakukan dengan modul Fitrah dan 165 ESQ. ESQ mahu setiap orang
melatih atau membersih diri mereka untuk kembali kepada suara hari mereka iaitu
fitrah kerana ia adalah sumber kebenaran.
Sebagaimana wahdatul wujud dalam tasauf
falsafah boleh membawa kepada semua agama adalah sama(وحدة
الأديان), adakah ESQ juga boleh
membawa kepada kesatuan agama berdasarkan konsep fitrah dan suara hati yang
dikemukakan?
6) Mengubah agama dengan fitrah dan rukun
Islam, Iman dan Ehsan kepada pelbagai tafsiran membawa kepada beberapa
persoalanan; adakah konsep asal mengikut hadith & Quran tentang Din(agama)
yang meliputi Ehsan, rukun Iman dan rukun Islam tidak sempurna sehingga perlu
kepada tafsiran baru? Apakah tafsiran
dan takwilan ESQ lebih baik dan sempurna daripada konsep asalnya? Apakah Islam seseorang tidak sempurna dan
memerlukan latihan dan amalan tafsiran din mengikut pemahaman ESQ ?
7) Ulamak Islam telah menyebut tentang
akhlak dan penyucian hati melalui ilmu akhlak. Mereka telah membicarakan
tentang sifat mahmudah(baik) dan mazmumah(jahat) bagi manusia mencapai kejayaan
dunia dan akhirat dan mereka juga tidak
mengubah walau satupun rukun-rukun agama.
Manakala ESQ telah mengubah tunjang agama/din dengan mencipta teori dan rahsia kejayaan hidup manusia
dengan cara ESQ. Apakah rahsia kejayaan
dan ajaran ESQ lebih mulia dan tinggi dari agama dan rukun-rukunnya mengikut
pemahaman, tafsiran dan yang telah dipraktikkan oleh ulamak Islam sebelum
ini?
8) Konsep ESQ jika diperhati boleh membawa
manusia kepada agama baru iaitu ajaran yang bertunjangkan fitrah atau suara
hati. Ia juga boleh mengeluarkan umat
Islam dari agamanya yang suci melalui tafsiran atau takwilan agama dan
rukun-rukunya dengan teori-teori ilmu psikologi. Apakah jika dibiarkan ajaran dan latihan ESQ
ini akan membawa suatu hari nanti kepada dakwaan “Saya Islam mengikut ESQ,
mempercayai Ehsan, Islam dan Iman mengikut ESQ kerana ia lebih baik bagi saya
daripada ajaran Islam yang ditafsirkan oleh ulamak Islam mengikut Hadith &
Quran”.?
9) Dalam buku ESQ penuh dengan ayat-ayat
Quran. Namun ayat-ayat tersebut hanyalah
sekadar hiasan sahaja bukan sebagai dalil dan hujah bagi menguatkan setiap
dakwaan dan teori yang dikemukakan ESQ.
Apakah ESQ mahu menyakinkan orang ramai kemudian mengelirukan mereka bahawa
buku, latihan dan ajaran ESQ berteraskan Quran & Sunnah? Jika jawapannya
ialah “ya”, apakah hukum penggunaan ayat-ayat tersebut dan tafsiranya mengikut
akal semata-mata tanpa bersandarkan tafsiran Quran & Sunnah?
Artikel
ini ditulis merujuk kepada buku ESQ. Ia
hanyalah secara ringkas menyentuh beberapa isi asas, isu penting dan beberapa
persoalan utama yang pihak kami anggap dan berpegang ia menyeleweng, sesat dan
bercanggah dengan Islam serta perlu diambil perhatian dan difikirkan
bersama. Jika ia bercanggah dengan
Islam, sudah menjadi tanggungjawab kita menjauhinya dan pihak kerajaan serta penguasa
agama perlu mengeluarkan fatwa mengharamkannya.
والله
أعلم بالصواب
[1] Ary Ginanjar
Agustian, ESQ, ESQ Leadership Centre SDN BHD, Ctk 8, 2010, sila lihat ms 53,
59, 129, 133, 155, 175, 205, 239, 261, 303, 315, 335, 373, 407, 413, dan 445.
[2] Untuk mengetahui
bilangan perkataan dalam Quran boleh semak melalui website: (http://www.ketaballah.net/searchquran.html). Din yang bermaksud pemerintahan dalam surah
Yusuf ayat 76.
[3] صحيح مسلم، 1 كتاب
الايمان وصحيح البخاري، 37 باب سؤال جبريل، صلى الله عليه وسلم عن الايمان
والاسلام والاحسان وبيان الساعة
[4] Sila lihat
pendapat-pendapat ulamak tentang fitrah dalam kitab Tafsir Qurtubi dalam
mentafsirkan ayat yang dinyatakan atau lawati web : http://www.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=49&ID=1428
Tiada ulasan:
Catat Ulasan