PENDAHULUAN:-
Seruan kepada
kesatuan dan mengesahkan keIslaman dan kebenaran Syiah muncul semula. Hujah dan sumbernya adalah sama iaitu fatwa
Amman Message(رسالة عمان)[1]. Kekeliruan dalam memahami nas atau teks dalam
Amman Message membawa ramai para pemimpin, orang ramai bahkan ustaz-ustaz
memasukkan Syiah Imamiah atau Syiah Ithna ‘Ayariah atau Syiah Jaafariah ke dalam
satu sof dan barisan ajaran yg benar dan pengikutnya tidak keluar dari Islam
bahkan muslim sejati.
Sebelum ini syarikat
minuman air kesihatan ECPI merujuk kepada sumber yg sama dan hasil
kekeliruannya tersiar iklan mengesahkan ajaran Syiah di corok radio yg ditaja
oleh syarikat air tersebut. Sebelumnya telah
tersiar komentar dalam harakahdaily.net kemudian dipadamkan komentar tersebut
yang bertajuk “TV Hijrah Didakwa Pecahbelahkan Islam” oleh S.M Mohamed
Idris Pengerusi, Citizens International[2]. Yang terbaru tulisan Haji Mohd Azmi Abdul Hamid Presiden MAPIM melalui artikelnya
bertajuk “Perangkap Sektarian Dalam Polemik Sunni-Syiah” yg disiarkan
dalam Malaysiakini juga menjadikan Amman Message sebagai sumber untuk
mengharmonikan hubungan antara sunni & syiah[3]. Termasuk mereka yang menjadikan Amman message sebagai rujukan dalam isu ini ialah Dato' Jamil Khir dalam artikel yang disiarkan oleh The Malaysian Insider bertajuk Pengikut Syiah Bebas Amalkan Mazhab Itu. Boleh baca kenyataan beliau tersebut di link : http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/jamil-khir-pengikut-syiah-bebas-amalkan-mazhab-itu .
Seruan-seruan
sebagaimana di atas sebenarnya umpama orang celik berlagak buta menafikan
realiti yang berlaku didunia Islam di mana hakikatnya yang membunuh sunni di
Syria ialah Syiah Nusoiriyyah dengan bantuan Iran(Syiah Imamiah) dan juga
Hizbullah. Disaat umat Islam sunni
diperlakukan sebegitu bukan sahaja di Syria bahkan di Iraq dan juga Palestin,
apakah logik kita masih menyanyi lagu cinta dan kasih kepada Syiah atas dasar
kesatuan ummah dan beranggapan ia saudara kita se Islam? Ataupun kita
megistiharkan Syiah Imamiah atau Ja’fariah atau Ithna ‘Asyriah adalah kafir dan
musuh utama Islam abad ini sebaris dengan konco-konconya iaitu negara-negara
kafir di barat dan timur.
ULASAN AMMAN MESSAGE
Nas/Teks fatwa
Amman Message dalam Bahasa Arab menyebut:-
(1)“إنّ كل من يتّبع
أحد المذاهب الأربعة من أهل السنّة والجماعة (الحنفي، والمالكي، والشافعي، والحنبلي)
والمذهب الجعفري، والمذهب الزيدي، والمذهب الإباضي، والمذهب الظاهري، فهو مسلم، ولا
يجوز تكفيره. ويحرم دمه وعرضه وماله. وأيضاً، ووفقاً لما جاء في فتوى فضيلة شيخ الأزهر،
لا يجوز تكفير أصحاب العقيدة الأشعريّة، ومن يمارس التصوّف الحقيقي. وكذلك لا يجوز
تكفير أصحاب الفكر السلفي الصحيح.[4]”
Terjemahan B Melayu:-
“Sesungguhnya
sesiapa yg mengikut salah satu mazhab yg empat dari kalangan Ahli Sunnah Wa
Jammah(Hanafi, Maliki, Syafei dan Hanbali), Mazhab Ja’fari, Mazhab Zaidi, dan
Mazhab Zohiri, maka dia seorang muslim, tidak harus mengkafirkannya, terpelihara
darah, maruah dan hartanya dan ia selari dengan apa yang terdapat dalam fatwa
Fadhilah Syeikh Al-Azhar. Tidak boleh juga
mengkafirkan pengikut akidah Asy’ariyyah dan sesiapa yang mengamalkan tasauf yg
benar. Begitu juga tidak boleh
mengkafirkan pengikut pemikiran Salafi yang benar”.
Nas/Teks fatwa
Amman Message dalam Bahasa Inggeris pula menyebut:-
“(1) They specifically recognized
the validity of all 8 Mathhabs (legal schools) of Sunni, Shi'a and Ibadhi
Islam; of traditional Islamic Theology (Ash'arism); of Islamic Mysticism
(Sufism), and of true Salafi thought, and came to a precise definition of who
is a Muslim[5].
Terjemahan Bahasa Melayu:-
“Mereka secara
khususnya telah mengiktiraf kesahan/penerimaan kesemua 8 mazhab: 4 mazhab sunni,
Syiah dan Ibadhi sebagai Islam; aliran akidah tradisional Islam (ashari);
aliran Sufi dan juga dari aliran pemikiran salafi yang benar, dan telah
memutuskan definisi yang jelas tentang siapakah muslim yang sebenar.”
Jika kita
perhati, terjemahan English Amman Message bercanggah dengan nas asalnya dalam
Bahasa Arab. Percanggahan tersebut boleh
dilihat pada perkara-perkara berikut:
1) Nas terjemahan bahasa Inggeris
dengan jelas menyebut Syiah sedangkan dalam B Arab tidak menyebut Syiah hanya
menyebut Mazhab Zaidi dan Mazhab Ja’fari.
2) Jika dilihat terdapat
kelalaian dan kesilapan terjemahan nas dalam Bahasa Inggeris apabila
mengabungkan Mazhab Zaidi dan Mazhab Ja’fariah atas nama Syiah sedangkan nas
asal menyebut satu persatu iaitu Mazhab Zaidi dan Mazhab Ja’fari yang
kedua-duanya terdapat perbezaan dengan Syiah Ja’fariah.
3) Dalam nas terjemahan Inggeris juga tidak
menyebut Mazhab Zhohiriy membuktikan ketidaktelitian dalam menterjemah.
Apa-apapun
dalam isu fatwa Amman Message ini, sudah pasti nas Arab adalah muktamat dan ia
adalah asal yang perlu dirujuk. Ataupun jika mahu jadikan teks Inggerisnya
sebagai rujukan, teks Bahasa Arabnya hendaklah digabung sekali samada sebagai
huraian atau penerangan supaya gambaran keseluruhan fatwa Amman Message
tersebut dapat dicapai. Namun sayangnya
pemimpin dan mereka yg pro Syiah menjadikan nas Bahasa Inggeris sebagai sumber
rujukan. Kemungkinan kerana mereka tidak
memahami Bahasa Arab.
Haji Mohd
Azmi Abdul Hamid Presiden MAPIM dalam
artikelnya mengambil terjemahan Bahasa Inggeris dengan katanya:
“Ia secara khusus mengesahkan
kesahihan semua lapan mazhab dalam Sunni, Syiah dan Ibadi Islam; teologi Islam
(Ash'ari); tasauf Islam (sufi), dan aliran Salafi tulin, serta merumuskan
takrif tepat mengenai siapa itu Muslim.[6]”
Berbeza dengan
S.M Mohamed Idris Pengerusi, Citizens International beliau nampaknya
menterjemah teks dari Bahasa Arab cuma ditambah perkataan “usuluddin Islam”
dimana beliau menyebut:-
“Sesiapa sahaja yang patuh kepada
salah satu daripada empat Usuluddin Islam mazhab Sunni (Hanafi, Maliki, Shafei
dan Hanbali), dua Usuluddin Islam mazhab Syiah (Ja’fari dan Zaydi), Usuluddin
Islam mazhab Ibadi dan Usuluddin Islam
mazhab Thahiri adalah seorang Islam. Mengisytiharkan seseorang itu sebagai
murtad adalah mustahil dan tidak dibenarkan.”[7]
Penambahan
usuluddin Islam yang memberi erti akidah Islam agak tersasar apabila dilihat
mazhab-mazhab yang disebut dalam nas Bahasa Arab kesemuanya mazhab-mazhab fekah
bukan mazhab akidah. Mazhab Hanafi,
Maliki, Shafei dan Hanbali adalah aliran Mazhab Fiqh bukan Usuluddin atau
akidah. Begitu juga Mazhab Zaidi,
Ja’fari dan Zhohoriy kesemuanya adalah sinonin dengan aliran dan
ijtihad-ijtihad masalah fiqh.
Jelas di sini berlaku
kekeliruan dalam memahami fatwa Amman Message apabila nas asalnya dalam Bahasa
Arab tidak difahami dan pergantungan kepada terjemahan Bahasa Inggeris semata-mata
membuat seseorang akan keliru.
Pemahaman yang
betul pada pendapat saya ialah: “Mana-mana individu yang mengamalkan atau
mengambil pendapat mana-mana mazhab yang lapan dalam masalah fekah iaitu Mazhab
Hanafi, Maliki, Shafei dan Hanbali, Mazhab Zaidi, Mazhab Ja’fari dan Mazhab Zhohoriy
adalah harus. Beramal dengan hukum-hukum
atau ijtihad-ijtihad fekah 8 mazhab tersebut tidak mengeluarkan seseorang dari
Islam, tidak boleh mengkafirkan mereka selama mana akidah mereka tidak
bercanggah dengan akidah Islam.”
Jadi di sini
seseorang samada bermazhab Hanafi, Maliki, Shafei dan Hanbali, atau bermazhab
Zaidi, Ja’fari dan Zhohoriy perlulah
tunduk kepada kaedah ilmu Usuluddin atau akidah bagi menentukan kafir dan
muslim seseorang. Dengan mengambil atau
mengamalkan pendapat-pendapat 8 mazhab fekah tersebut belum mengeluarkan
seseorang dari Islam kecuali amalan tersebut membatalkan akidah Islam yg disepakati.
Ini selari
dengan fatwa Syeikh Al-Azhar Syeikh Mahmud Syaltut pada tahun 1959 iaitu di
zaman berlaku usaha mendekatkan dan menyatukan Syiah dan Sunni(Taqrib Antara
Syiah & Sunni). Mazhab Ja’fari di
ajar di Universiti Al-Azhar bersama dengan mazhab-mazhab Fekah lain. Apabila ditanya apakah harus seseorang
beramal dengan ijtihad Mazhab Ja’fari? Syeikh
Mahmud Shaltut mengharuskan beramal dengan mazhab tersebut selama mana mazhab
tersebut tidak bercanggah dengan sumber-sumber Islam dan tidak bercanggah
dengan nas-nas syara’, tidak mengapa mengamalkannya dan mengambilnya
sebagaimana beliau berkata:-
.... فمتى لم يخالف الرأي أصلا من الأصول
الإسلامية الصحيحة، ولم يتعارض مع نص شرعي، فلا بأس من تطبيقه، والأخذ به،[8]
Maksudnya: Maka apabila pendapat(Mazhab
Ja’fari) ia tidak bercanggah dengan usul-usul Islam yang benar dan tidak
bercanggah dengan nas syara’, maka tidak mengapa mengamalkannya dan
mengambilnya”.
MAZHAB JA’FARI VS SYIAH JA’FARI.
Mazhab Ja’fari
merujuk kepada Fiqh Iman Ja’fari - Abu Abdullah Jaafar bin Muhammad(83-148h)-
iaitu ijtihad-ijtihad fekah Imam Ja’far As-Sodiq. Ia menjadi gelaran kepada alirah mazhab Fiqh
bagi Syiah khususnya Iran. Disebabkan
martabat Imam sama dengan kenabian di sisi Syiah dan Imam adalah sumber hukum,
banyak berlaku di sana tokok tambah dan penyelewengan terhadap Fiqh Mazhab
Ja’fari yang dilakukan oleh ulamak, pemimpin dan imam mereka.
Perlu
diketahui, mereka yang mengikut dan mengambil ijtihad-ijtihad fekah mazhab
Ja’fari tidak semestinya berpegang dengan akidah Syiah. Fiqh Ja’fari dipelajari dan menjadi sukatan
pengajian Fiqh Muqaron(Fekah Perbandingan) disamping mazhab-mazhab Fiqh yang
lain seperti Syafi’ei, Hanafi, Maliki, Hanbali, Zohiri, Ibadhi, & Zaidi di
universiti-universiti. Di Universiti Al
al-Bayt Jordan sebagai contohnya terdapat subjek khas yang bertajuk “Fiqh Al al-Bayt”
yang meliputi ijtihad-ijtihad Fekah Imam Ja’far Bin Muhammad dan selainnya
dikalangan keluarga Rasulullah sollahu’alaihiwasallam. Penuntut ilmu hendaklah mencari dan menilai ijtihad
mazhab mana yang terkuat dan tepat dalam mana-mana permasalahan fekah untuk
dipegangi dan diamalkan. Mengamalkan ijtihad yang kuat dikalangan mazhab
tersebut dan ia sudah pasti tidak bercanggah dengan usul syara’ iaitu Quran dan
Sunnah mengikut fatwa Syeikh Mahmud
Syaltut diharuskan dan tidak akan mengeluarkan seseorang dari Islam.
Syiah
Ja’fariah atau Imamiah Ithna ‘Asyariah ialah aliran akidah bukan aliran mazhab fekah. Ia adalah kumpulan yang merujuk kepada usul
atau rukun akidah Syiah yang lima iaitu Tauhid, Kenabian, Hari Akhirat,
Keadilan, dan Imamah(Imam). Syarat menjadi Syiah Imamiah bukan bermazhab
Ja’fariah tetapi beriman dengan 5 Rukun Imam Syiah Imamiah tersebut. Kalau seseorang bermazhab Syafei sekalipun
jika beriman dengan rukun Syiah yg lima tersebut pada pendapat saya ia seorang
Syiah akidahnya dan Syafei mazhab fekahnya.
Syiah
Ja’fariah atau Imamiah Athna ’Asyariah terkenal dengan nama Syiah Imamiah
kerana pegangan dan dakwaan mereka Imam Ali bin Abi Tolib di lantik oleh
Rasulullah sebagai iman penganti selepas kewafatan baginda dengan cara 'nas'[9]. Mengikut pendapat lain mereka dikenali
sebagai Syiah Imamiah Ithna 'Ayariah kerana pegangan mereka wajib terdapat imam
di setiap zaman dan ke semua imam-imam tersebut seramai dua belas orang
mestilah dari keturunan Imam Ali Bin Abi Tolib[10].
Jadi jelas
disini, Mazhab Ja’fariah ialah mazhab fiqh dan ijtihad-ijtihad fekah yg boleh
diterima pakai tidak mengeluarkan seseorang dari Islam. Manakala Syiah Ja’fariah ialah alirah akidah
dan usuluddin yang boleh mengeluarkan seseorang dari Islam. Oleh itu tidak hairanlah jika Syeikh Al-Azhar
Mahmud Shaltut memberi fatwa harus beramal dengan Mazhab Ja’fariah seperti
mazhab fiqh yang lain kerena percanggahan hanya berlaku dalam masalah cabang
dan fiqh atau ijtihadiah bukan masalah usul akidah. Begitu juga Fatwa Amman Message dalam Bahasa
Arabnya menyebut pengikut Mazhab Ja’fari adalah muslim dan tidak boleh
mangkafirkan mereka.
AKIDAH SYIAH JA’FARIAH &
ITHNA ‘ASYRIAH:-
Penganut dan
pengikut Syiah Ja’fariah atau Imamiah
Ithna ‘Asyariah adalah kafir kerana akidah mereka bercanggah dalam usul akidah
Islam ahli sunnah wa jamaah.
Antara punca
utama kesesatan Syiah Ja’fariah ialah pegangan mereka bahawa sesetengah sahabat
Nabi sollahualaihiwasallam kafir atau mereka mengkafirkan sahabat Rasulullah. Para
sahabat adalah golongan yg diredhai Allah sebagaimana disebut banyak di dalam
Quran antaranya dalam surah Taubah ayat 100.
وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ
وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا
عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُخَالِدِينَ فِيهَا
أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ.
Maksudnya: “Dan orang-orang yang
terdahulu dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan
orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan
taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan dia, serta ia
menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar”.
Dalil dari
hadith Nabi sollallahu’alaihiwasallam melarang mencaci sahabat baginda adalah
seperti berikut:-
لا تسبوا أصحابي لا تسبوا أصحابي فوالذي نفسي بيده لو
أن أحدكم أنفق مثل أحد ذهبا ما أدرك مد أحدهم ولا نصيفه. (المتفق عليه)
Maksudnya: “Jangan kalian mencela
sahabat-sahabatku, jangan kalian mencela sahabat-sahabatku. Demi jiwaku dalam kekuasaanNya, sekiranya
salah seorang dari kalian bersedekah emas seumpama bukit Uhud tidak dapat
menyamai satu cupak atau setengah cupak (dari pahala sedekah mereka).[11]
Sabda Rasulullah lagi:-
الله الله في أصحابي الله الله في أصحابي لا تتخذوهم
غرضا بعدي فمن أحبهم فبحبي أحبهم ومن أبغضهم فببغضي أبغضهم ومن آذاهم فقد آذاني ومن
آذاني فقد آذى الله تبارك وتعالى ومن آذى الله فيوشك أن يأخذه.(رواه أحمد والترمذي
والبيهقي وقال الترمذي: حديث غريب)
Maksudnya” Takutlah kalian kepada
Allah pada para sahabatku ! Takutlah
kamu kepada Allah pada para sahabatku(jangan mencela, mencaci dan menyakiti
mereka). Jangan kalian jadikan mereka sasaran(menyakiti atau menuduh
mereka dengan keburukan) selepas kewafatanku.
Barangsiapa yang menyayangi mereka, makan dengan kasihku aku sayangi
mereka. Dan barangsiapa memarahi mereka, maka dengan kemarahanku aku memarahi
mereka. Barangsiapa menyakiti mereka,
maka sesungguhnya dia menyakitiku.
Barangsiapa meyakitiku, maka dia menyakiti Allah ta’ala. Barangsiapa menyakiti Allah ta’ala dibimbangi
Dia akan menyeksanya[12].
Sabda Rasulullah lagi:-
وعن ابن عباس رضي الله عنهما
قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: مَن سب أصحابي فعليه لعنة الله والملائكة
والناس أجمعين)رواه الطبراني في الكبير والأوسط والقطيعي في زوائد الفضائل
والخطيب في التاريخ من حديث أنس رضي الله عنه وأبو نعيم في الحلية من حديث ابن عمر
رضي الله عنهما والحديث حسنه الألباني رحمه الله في الصحيحة.
Maksudnya: Sesiapa mencela para
sahabatku, maka laknat Allah ke atasnya, malaikat dan manusia kesemuanya”[13].
Jika Allah ta’ala meredhai
para sahabat dan Rasulullah menyayangi dan melarang mencaci para sahabat bahkan
dikalangan mereka dijamin masuk syurga siapakah Syiah Imamiah dan pengikutnya
termasuk imam-imamnya mengkafirkan para sahabat Nabi sollallahu’alaihiwasallam?
Hasil dari
mengkafirkan para sahabat nabi, Syiah
Imamiah bercanggah dalam usul akidah berikut yang membawa kepada kekufuran:-
1) Syiah Tolak Quran.
Rukun Syiah
antaranya Ketuhanan. Ketuhanan meliputi
beriman dengan Quran yang merupakan kitab dan kalam Allah ta’ala. Quran yang ada pada Ahli Sunnah atau sunni
adalah sempurna kerana ia diambil dari semua sahabat Nabi sollahu’alaihiwasallam. Sementara itu Quran yang ada pada Syiah tidak
sempurna kerana riwayat-riwayat Quran yang datang dari para sahabat nabi yang
dikafirkan oleh Syiah Imamiah ditolak oleh mereka. Bagaimana Quran yang ada pada Syiah Imamiah
itu boleh sempurna jika riwayat Quran itu terhad dan hanya melibatkan Imam Ali
dan sahabat-sahabat yang tidak dikafirkan oleh mereka sahaja? Bahkan mereka menambah surah-surah lain yang
direka oleh mereka. Hukum mereka yang tidak
beriman kepada mana-mana ayat Quran dan menambah mana-mana ayat atau surah dari
Quran hukumnya adalah kafir.
Firman Allah
Subhanahu Wa Taala dalam Surah al-Nisa ayat 150-151:
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ
بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا
بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا أُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ حَقًّا وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا
مُهِينًا
Maksudnya :
"Sesungguhnya orang-orang yang kufur kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan
bermaksud membeza-bezakan antara (keimanan kepada) Allah dan Rasul-rasul-Nya,
dengan mengatakan: 'Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kufur terhadap
sebahagian (yang lain), serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan
(tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir), merekalah orang-orang kafir
yang sebenarnya. Dan Kami telah menyediakan untuk orang-orang kafir itu azab
yang menghinakan."
Allah
Subhanahu Wa Taala juga berfirman dalam Surah
al-Baqarah ayat 85:
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ
الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا
خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ
الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
Maksudnya :
"Adakah kamu beriman kepada sebahagian al-Kitab dan ingkar terhadap
sebahagian yang lain? Maka tidak ada balasan bagi orang-orang yang berbuat
demikian di antara kamu melainkan kenistaan dalam kehidupan di dunia, dan pada
hari kiamat mereka dikembalikan kepada azab yang paling berat. Allah tidak alpa
daripada apa yang kamu kerjakan."
2) Rukun Kenabian Syiah Bercanggah Dengan Quran & Sunnah.
Menolak Hadith Nabi:-
Antara rukun Syiah Imamiah ialah Kenabian. Termasuk dalam kenabiah ialah taat dan menerima semua hadith-hadith Nabi yang terbukti sohih dan benar. Namun Syiah Imamiah menolak hadith yang riwayatnya melibatkan para sahabat nabi yang dikafirkan oleh mereka seperti Abu Bakar, Umar, Utman dan seumpamanya. Mereka hanya beriman dan percaya kepada hadith yang datang melalui imam Ali Rodhia Allahu’anhu dan imam-imam mereka sahaja. Menolak dan tidak beriman sepenuhnya dengan hadith sohih yang datang dari Rasululullah sollahu’alaihiwasallam hukumnya adalah kafir. Syiah adalah golongan awal tolak Hadith Nabi dan menolak hadith sohih adalah kafir Ini berdasarkan firman Allah ta’ala dalam surah Al-Hasyr ayat 7 :
وما ءاتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا واتقوا
الله إن الله شديد العقاب
Maksudnya: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh
Rasulullah kepada kamu maka ambilah ia,
dan apa jua yang dilarangnya kamu
melakukannya maka patuhilah larangannya.
Dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab
seksaNya.
Dan firman Allah lagi dalam surah
An-Nisa’ ayat 59 :-
يأيها الذين ءامنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي
الأمر منكم
Yang bermaksud: “Wahai
orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada
Rasulullah dan ululamri(pemimpin) dari kalangan kamu(beriman)”.
Mengambil
setengah hadith sahaja dan menolak hadith-hadith sohih yang lain adalah
bercanggah dengan ayat-ayat di atas.
Apatahlagi jika memalsukan hadith Raslulllah sollahu’alaihiwasallam yang
dilakukan oleh Syiah Ja’fariah atau Imamiah Isthna ‘Asyriah di dalam
kitab-kitab rujukan mereka.
Martabat Imam Sama Dengan Nabi & Imam Sumber Hukum.
Sumber hukum bagi
Ahli Sunnah ialah Allah dan Rasul atau Quran dan Hadith. Tidak ada manusia yang berhak mengeluarkan
hukum walaupun dia seorang alim atau wali Allah atau yang paling dekat dengan
Rasulullah seperti para sahabat rodhiallahuanhu. Walaupun di sana sumber hukum lain bagi Ahli
Sunnah seperti Qias dan Ijma’ namun keduanya tidak terkeluar dari bersumberkan
kepada Quran & Sunnah. Agama Islam
ini telah sempurna dengan kebangkitan Nabi terakhir iaitu Muhammad Sollahu’alaihiwasallam
sebagaimana firman Allah ta’ala da;am surah Al-Maidah ayat 3 :-
اليوم أكملت لكم دينكم
وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الإسلام دينا
Maksudnya: “Pada hari ini, aku
sempurnakan agama kalian, dan aku lengkapkan ni’matKu ke atas kalian dan Aku
redha Islam sebagai agama bagi kalian”.
Bagi Ahli
sunnah Nabi Muhammad adalah nabi terakhir dan syariat nabi Muhammad adalah
syariat terakhir tiada syariat selepasnya. Nabi Muhammad juga ma’sum dan tidak
ada manusia yg ma’sum selainnya. Sebaliknya Syiah Imamiah mereka beriman dengan
Imamah dan imam bagi mereka ma’sum dan martabat imam sama dengan kenabian. Imam juga dianggap sumber hukum yang boleh
mengeluarkan syariat baru. Ini sudah
nyata kufur kerana sumber hukum syara’ hanyalah Allah dan Rasul sahaja. Jika
ada manusia lain selain Rasul boleh mengeluarkan hukum baru bercanggah dengan
Quran & Hadith atau membatalkan syariat Nabi Muhammad, akidah tersebut
adalah kafir. Akidah ini ada pada Syiah.
Inilah secara
ringkas penjelasan tentang Risalah Amman atau Amman Message yang sering
disalahtafsir dan diekploitasi untuk mengesah dan membenar gerakan Syiah. Terdapat ulamak tidak bersetuju dengan Amman
Message. Ketidakpersetujuan tersebut
atas asas ia menyeru kepada kesamaan agama atau semua agama adalah sama. Sila teliti teks Amman Message berikut:-
أنّ أصل الديانات الإلهيّة واحد، والمسلم يؤمن بجميع
الرسل، ولا يفرّق بين أحد منهم، وإنّ إنكار رسالة أي واحد منهم خروج عن الإسلام، مما
يؤسس إيجاد قاعدة واسعة للالتقاء مع المؤمنين بالديانـــــات الأخرى علـــــى صعد مشتركـــــــة
في خدمة المجتمع الإنساني دون مساس بالتميّز العقدي والاستقــلال الفكري، مستندين في
هذا كله إلى قوله تعالى آمن الرسول بما أنـــزل إليــــه من ربـــــــــه والمؤمنــــون
كـــل آمــــن بالله وملائكتــــه وكتبـــــه ورسله لا نفرّق بين أحد من رسله وقالــــوا
سمعنا وأطعنــــا غفرانــــك ربنـــــا وإليك المصير "البقرة: 285"[14].
Maksudnya: “Sesungguhnya asal
agama-agama Tuhan ialah satu. Seorang Islam
beriman dengan semua para rasul. Dan dia
tidak membezakan salah seorang dari kalangan mereka(rasul). Sesungguhnya mengingkari salah seorang rasul
dari mereka(para Rasul) akan mengeluarkan seseorang dari Islam. Ia antara perkara yang akan dijadikan asas yg
luas bagi menyatukan para mukminin dengan agama-agama lain bersama-sama
berkhidmat utk masyarakat manusia tanpa memikirkan perbezaan akidah dan
kebebasan berfikir bersandarkan semua ini kepada firman Allah ta’ala:-
Kenyataan”
Sesungguhnya asal agama-agama Tuhan ialah satu” ia membenarkan bahawa agama
Nasrani dan Yahudi, dan seumpamanya adalah agama Tuhan sedangkan agama tersebut
adalah ciptaan manusia. Agama Allah
hanyalah Islam semenjak dari Adam hinggalah Muhammad
sollallahu’alaihiwasallam. Menyatakan
asal semua agama adalah satu dan ia adalah agama Allah akan membawa kepada
persamaan semua agama dan tidak ada beza antara Islam dan agama lain.
Wallahua’lam.
[1]
Sila lawati web:- http://ammanmessage.com/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=74
[2]
Artikel tersebut boleh dibaca di link:-
http://www.ibnuhasyim.com/2012/07/tv-hijrah-didakwa-pecahbelahkan-islam.html.
[3]
Artikel tersebut boleh dirujuk di link:-
http://www.malaysiakini.com/news/237773
[4]
Sila rujuk link: http://www.ammanmessage.com/index.php?lang=ar
[5]
Sila rujuk link: http://www.ammanmessage.com/
[6]
Sila baca komentar bertajuk “Perangkap sektarian dalam polemik Sunni-Syiah” di
link ini: http://www.malaysiakini.com/news/237773
[7]
Sila baca komentar bertajuk “TV Hijrah Didakwa Pecahbelahkan Islam” di
http://www.ibnuhasyim.com/2012/07/tv-hijrah-didakwa-pecahbelahkan-islam.html
[8]
Sila rujuk:- http://www.dd-sunnah.net/forum/showthread.php?t=79914
[9]
Abi al-Hasan Ali bin Ismail al-'Asy'ary(w330h), Maqolaat al-Islamiyyiin Wa
Ikhtilaf al-Musolliin, tahkik: Mohammad Mahyudin bin Abdul Hamid, Maktabah
al-'Asriyyah, t.ctk, 1411h/1990m, juz 1, ms 89.
[10]
Abdul Rahman bin Muhammad bin Khaldun(732-808h), Muqaddimah Ibni Khaldun, ms
151.
[11]
Hadith riwayat Bukhari dan Muslim.
[13] Hadith riwayat At-Tobarani, Al-Qatiei,
Al-Khatib dan Abu Nuaim. Kata Syeikh
Al-Albani Hadith Hasan .
[14]
Sila rujuk:-
http://ammanmessage.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan